Doel
U krijgt inzicht in de specifieke vaardigheden van de adviseur. U weet uw eigen kracht meer te benutten door uw inlevings- en overtuigingsvermogen te verbreden en te verdiepen. Met een groter instrumentarium krijgt u uw adviezen en ideeën beter geaccepteerd en uitgevoerd.
Doelgroep
Iedereen die in zijn of haar functie professioneel adviseert. Deskundigen en specialisten op diverse gebieden, staf- en beleidsmedewerkers, mensen die deskundig en overtuigend moeten adviseren.
Programma
De training beslaat twee blokken van ieder twee dagen. Naast (onderlinge) oefening via een concreet vraagstuk, zijn twee dagdelen gereserveerd om te oefenen met een acteur. Voorafgaand aan de training verzamelen deelnemers casuïstiek voor de training. Dit materiaal moeten ze ruim voor aanvang van de training opsturen zodat het onderdeel kan uitmaken van het programma. Onderdelen:
Blok I, de intake
o kennismaking en formulering leerdoelen;
o het adviesmodel – ben ik expert of adviseur?;
o de fasen van het adviesproces;
o de intake:
- communicatie met opdrachtgever;
- afstemming op opdrachtgever met NLP;
o oefenen met intake;
o huiswerkopdracht.
Blok II, het adviesgesprek
o omgaan met weerstanden (theorie van Leary);
o oefengesprekken lastige opdrachtgevers (met acteur);
o adviesgesprekken en adviesstrategieën;
o conflicthantering;
o oefenen overtuigend adviseren (met acteur).
Reacties
‘Ik heb het leuk en leerzaam gevonden om vanuit een andere invalshoek over de rol van adviseur te praten en te oefenen.’
‘De training is van goed niveau en je krijgt goed zicht op verschillende adviesstijlen. Daarnaast leren de rollenspellen hoe iets overkomt en hoe jezelf bij anderen overkomt. Dit komt in mijn werk erg goed van pas.’
+ | Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (mond.comm) |
+ | Model communiceren, waarnemen en interpreteren |
+ | Beinvloeden van gedrag m.b.v de Roos van Leary |
+ | Kernkwaliteiten |
+ | Leerstijlen van Kolb |
+ | Adviseurvaardigheden - de intake |
+ | Adviseurvaardigheden - het opzetten van een advies |
+ | Conflicthantering - Omgaan met tegengestelde belangen |
+ | Gesprekvaardigheden |
+ | Praktisch oplossen van een praktijk vraag -inlooptraining |
+ | Adviseurvaardigheden - het opleveren van een advies |