Nieuws

Home » Over Tocoteam » Nieuws » Hoe voorkom je stress?

Hoe voorkom je stress?

De week van de werkstress is afgelopen, maar met onderstaande tips kunt heel goed stress voorkomen? 

1. Krijg inzicht Veel mensen weten van zichzelf wel waar zij stress van krijgen. Neem een moment de tijd om op te schrijven wat bij u stress veroorzaakt. Wat kost u veel energie? En kunt u daar wat aan veranderen?
2. Maak tijd voor leuke dingen Schrijf ook op wat u juist energie geeft, zoals wandelen, een goed boek lezen, een vriend(in) bellen of een uitgebreide gezonde maaltijd bereiden. Maak daar vervolgens iedere week tijd voor.
3. Stel prioriteiten Als u het fijn vindt, kunt u de dingen die u nog wil of moet doen opschrijven. Voor veel mensen geeft dit overzicht. Maak vervolgens een onderscheid in dingen die ‘nu’ moeten gebeuren en dingen die best nog even kunnen wachten. Vaak blijkt dan dat veel taken die in uw hoofd rondspoken niet direct hoeven worden uitgevoerd. 
4. Maak een realistische planning Het is belangrijk dat u uzelf niet overvraagt. Wanneer u de lat te hoog legt, loopt u het risico uw doelen niet te behalen en met een teleurgesteld gevoel achter te blijven. Deel grote taken daarom op in kleine deeltaken. En plan uw dagen niet vol, maar houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen.
5. Stel grenzen Het is erg belangrijk dat u grenzen voor uzelf stelt en ‘nee’ zegt als het u teveel wordt. Zorg ervoor dat u dit durft. Om op een assertieve manier grenzen te stellen is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden: het moment waarop u reageert, de manier waarop u iets zegt en uw houding. Op onze website leest u meer over grenzen stellen.
6. Ontspan! Het is erg belangrijk dat u voldoende tijd neemt om bij te komen van stressvolle situaties. Zorg dus voor ontspanning en rust. Voor de een werkt yoga of meditatie, een ander heeft veel aan ontspanningsoefeningen of een massage. Misschien vindt u ontspanning in muziek luisteren of een fijne film kijken. Zoek uw eigen manier.
7. Slaap goed Slaap is heel belangrijk om uw lichaam en geest te herstellen. Goede slaap draagt bij aan een uitgerust en fit gevoel. Zorg er dus voor dat u ‘s nachts goed slaapt. U kunt veel doen om goed te slapen. Van ontspanningsoefeningen doen tot uw slaapkamer goed ventileren voordat u gaat slapen. Op onze website leest u meer over goed slapen.
8. Beweeg! Bewegen versterkt lichaam én geest. Er zijn talloze voordelen: uw humeur verbetert, u raakt beter bestand tegen stress en u voelt zich fitter. Probeer minimaal vijf dagen in de week een half uur te bewegen. U kunt hierbij denken aan hardlopen, zwemmen, tuinieren en wandelen. U kunt extra beweging ook in uw dagelijks leven inpassen door een aantal kleine aanpassingen te maken. Pak bijvoorbeeld wat vaker de fiets als u boodschappen gaat doen, of neem vaker de trap in plaats van de lift.
9. Matig met koffie en alcohol U voelt zich tijdelijk beter wanneer u koffie of alcohol drinkt, maar op de lange termijn zult u zich juist beter voelen wanneer u hiermee matigt. U zult zich fitter gaan voelen en meer energie krijgen.
10. Accepteer! Tot slot, maar heel belangrijk: accepteer dat soms zaken in uw leven niet lopen zoals u graag zou willen. Er zijn dingen waar u geen invloed op heeft. Het is dan erg zonde en stressvol om u zorgen te maken over deze dingen. Richt u op de dingen waar u wel invloed op heeft en probeer deze zo nodig te veranderen. 

Bron:
Fonds Psychische Gezondheid
 
Mijn trainingen Geselecteerde trainingen
Je hebt geen trainingen geselecteerd.
Neem contact op We staan u graag te woord!
We zijn tijdens kantooruren te bereiken op (070) 394 87 38.
» Contactformulier
Website
Over Tocoteam
Volg Tocoteam op:
Tocoteam
Groningsestraat 193
2587 PD Den Haag
Tel: 070-394 87 38
hansriebroek@tocoteam.nl
www.tocoteam.nl


BTW-nr: NL085816619B01
KvK-nr: 69512701

Statutair gevestigd te:
's-Gravenhage